Wat is het hier toch prachtig! - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu Wat is het hier toch prachtig! - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu

Wat is het hier toch prachtig!

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana

23 Februari 2014 | Zuid-Afrika, KwaZulu

18 feb
6.00 Conservation wat betekent onkruid wieden op de autoweg. Chremolaena een uitheemse struik lastig weg te halen valt. Je kunt t alleen bestrijden door ook de wortels te verwijderen. Heel Mduna staat er vol mee! Thanda geeft opdracht aan African Impact om onkruid te wieden. Zolang je de community niet betrekt bij de werkzaamheden zal hierin niets veranderen. Bij terugkomst een douche want gisteren was t water niet geleverd en kon ik stinkend naar bed. We hebben de top vijf bekeken van week twee en les in documentairefotografie. Na t eten een night-drive in Thanda gemaakt. Mooie foto's van de leeuw Skonda Kondla in maanlicht. Het blijft moeilijk die nachtfotografie. Korte sluitertijden bij weinig licht. 's Avonds nog wat beelden bewerkt maar al snel vielen de luiken toe.

19 feb
Vanmorgen ging de wekker om 4.15. Ik moet zeggen dat ik nog klaar ben met slapen maar op naar Mduna. Olifanten rende luid toetererd het dal in, waarom was er paniek? We zullen t niet weten helaas. Mestkever gespot, druk bezig met zijn nestbal. Tja, als de zoogdieren t laten afweten dan zul je toch iets moeten!

Red Ivory Three
Thema's een kleurnaam geven

20 feb
Om 6.00 op weg maar de bomas, daar worden de dieren in quarantaine gezet. We moesten daar grasmaaien maar dan met machettes. Wat een kracht kost dit zeg. Teruggekomen bij de Lodge kregen we een lezing met Warren Beets, ecoloog van Thanda. Hij moet er voor zorgen dat er een balans is in het ecosysteem. Het toerisme heeft hierbij de overhand omdat een Thanda een prive reservaat is en zonder steun van fondsen moet runnen.
Zululand Rhino Reserve daar liep een struisvogel, daar begon onze game-drive mee. Achteraf bleek dat dit een onvergetelijk ritje zou zijn. Bij de waterbron loopt een jonge bull te badderen en zijn yoga oefeningen te doen. Boven ons zit een jonge adelaar. Prachtige shots kunnen maken. Wildzwijn met jong van dichtbij. Zebra's en giraffe. Veel giraffen ditmaal een parend stel bergezeld met flemende zebra's, impala, wildzwijn en wildebeesten. Aan de andere zijde een zebra moeder met een zogend jong van ongeveer drie weken oud. Onze camera's draaien volle toeren. Jee kijk daar! Witte neushoorn met jong. Een brutaal jochie, kwam naar ons toe gerend maar snelde toch weer snel naar moeders. Wat beweegd daar in het struikgewas? Het kwam op ons af. Een zwarte neushoorn! Die zie je hier heel erg weining omdat die normaal dit in de struiken verstopt zit. Prachtige foto kunnen maken. Alsof het nog niet genoeg was kwamen we nog een giraffe tegen met een zuigend jong, klein girafje. Prachtig om te zien hoe moeder een beschermde ruimte onder haar buik heeft. Sakula, onze chauffeur, zet de auto vol in de remmen. Een black mamba komt de weg oversteken. Wat gebeurt er toch veel in drie uur! Terug bij de lodge drie kaarten met foto's uitzoeken. 's Avonds een uitleg van Ziggi over Zulu cultuur. Het is een prachtige oranje maan vanavond. Moe maar toch nog even de camera gepakt.

21 feb
5.00 Gamedrive door Mduna. Pip gaat t weekend naar Mozambique en zit duidelijk op haar praatstoel naast Rachel. De kans dat we dieren spotten hier is vele malen kleiner dan in Thanda dus moet nog meer je best doen. De weg is prachtig en ik geniet met volle teugen van de offroad ervaring. Jammer dat daar het geluid van kwebbelde talkshow onder zit van Pip. We hebben schildpadden gezien en de hele kudde wildebeest.
Sakule heeft een golfje en ik mag hem fotograferen. Het is grappig om met mijn groothoeklens te werken. Daar moet ik nog veel mee oefenen. Per ongeluk heb ik met de D80 gewerkt. Het resultaat valt me gelukkig niet erg tegen maar kwalitatief scheelt het wel erg veel.

22 feb
9.00 brengt Marion ons naar Mkuze Township om boodschappen te doen. Betina en ik zijn op zoek naar een aanvulling op het eten hier. Net voordat ik weg wil gaan hoor ik iemand huilen in de groentetuin. Het is een personeelslid die het uitschreeuwde van verdriet. Zijn moeder is erg ziek geworden en hij kon volgend weekend pas naar haar toe. Ik probeerde de man te troosten en vertelde dat hij naar de staff moest gaan om te vragen of hij eerder naar zijn familie kon gaan. Hij wilde dit niet omdat hij waarschijnlijk bang is voor zijn baan. Zulumensen zitten raar in elkaar! In de supermarkt zag wel dat de flesjes met leeuwenbestanddelen op een sneere plek stonden maar ven eerlijk gezegd vergeten om te kijken of de flesjes met olifantenbotten er nog wel stonden. Na t shoppen zijn naar GMI hotel gegaan voor een lekkere lunch en een fotoshoot aan het meer. Pia, mijn kamergenote, bleef t weekend daar om bij te komen. Om vijf uur weer terug naar de lodge om beelden uit te zoeken.

• 23 Februari 2014 - 17:47

Margreet:

Meid wat maak jij veel mee 24 uur in een dag is veel te weinig geniet er van want nog een weekje en dan zit het er al weer op maar je zult nog maanden nagenieten als je thuis bent
    Dikke knuffel en een pootje van Janus gr.Gerry en Margreet

• 23 Februari 2014 - 18:56

Carl:

He Diana,
    Niet echt saai daar :)
    geniet ze nog grtjs buuf Carl

• 23 Februari 2014 - 19:10

Adri:

Prachtig verslag weer, geniet er nog volop van!!!!

Groetjes,
    Adri

• 23 Februari 2014 - 19:33

Titia:

Time flies when you're having fun!
    Zo te lezen is het een ervaring die je niet snel zal vergeten.
    Dus geniet, want het einde is alweer in zicht!
    Titia en Goran

• 23 Februari 2014 - 20:23

Trieneke:

Prachtig verhaal en als je het leest lijkt het wel of wij er 'n beetje bij zijn.
    Ik zie jou in gedachten die man troosten en ja in Nederland zou hij eerder weg mogen maar daar??? Ja toch wel gek, wat zijn wij dan verwend.
    Groetjes van ons allebei

• 23 Februari 2014 - 20:43

Francis:

Hey Diana..!!

Wat een hoop verslagen heb je al getikt..! Gaaf zeg..!
    Zo te lezen ben je je uitstekend aan het vermaken.. :)

Zeer benieuwd naar je foto's..

Groetjes Francis

• 23 Februari 2014 - 21:14

Theo En Linda Cahuzak:

Bijna niet te geloven wat een beslissing om deze stap te nemen, voor inpact heeft.
    Je hele wereld veranderd, ( letterlijk ), en je maakt unieke momenten mee.
    Ik merk dat je niet zo veel geeft om de zaken die er niet zijn, maar wel de nieuwe,
    onbekende emoties.
    Masselpik !!!!
    Theo en Linda.

• 23 Februari 2014 - 21:18

Loekie:

Hoi Diana,
    Jij maakt daar weer de tijd van je leven mee. Volgens mij heb je nog een maand langer nodig om de foto's uit te zoeken. Fijn dat het zo goed gaat en je zo veel beleeft. Maak er nog wat van, het einde nadert.
    Liefs van,
    Loekie

• 27 Februari 2014 - 14:37

Jan:

HiDi,

dat klinkt weer super; ben nog jaloerser dan de bij je vorige verslag; alleen die wekker.......
    Geniet vooral nog lekker verder!
    Groet,
    Jan