27 januari 2015 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu 27 januari 2015 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu

27 januari 2015

Blijf op de hoogte en volg Diana

28 Januari 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Na een stinkende nacht in een schimmelhok op naar Balapitiya. Er is me verteld dat het daar rustig en mooi strand is. Een busritje van 45 min. en daar is het. Het circus begint weer, als enige blanke, denken ze allemaal een slaatje te slaan uit zo'n blondje. Van alke kanten wordt er geroepen en getoetert naar me. Een tuktukker wist nog een hotel voor 35 dollar, pffff de prijzen gaan hier skyhigh voor een klein dorpje. De volgende wist er een voor 2000 rp bij zijn zuster. Aangekomen moest het 3000 zijn terwijl er buiten een bord staan voor 450,-. Omgekeerde discriminatie noem ik dat. Na onderhandelen kwamen we op 2500 plus lunch uit bij de pittige zuster. Haar familie woont in t huis en heeft zo wat bijkamers om de maandelijkse kosten te kunnen ophoesten. Mijn kamer is zeer eenvoudig en vooral oud. Ik dumpte mijn zooi en vroeg om een slot op mijn kamer. Deze werd geregeld door een hangslot. Ik pakte mijn tasje en camera en werd door zoonlief naar t strand gebracht. In deze regio in het engels bar slecht en over mijn lokale taal hebben we t maar helemaal niet. Ik strandde op een compleet eenzaam strand met palmbomen. Zo eentje waarvan je droomt als je met je liefje bent. Ik voelde me ongemakkelijk want in de schaduw was t zand nog nat. En ja, ik vind zand aan je handen nog steeds een ramp en zwemmen in zout water is voor mij ook niet erg aantrekkelijk. Zo heb ik kunnen vaststellen dat ik misschien niet zo'n strandtype ben. Ik liep bezweet terug waar ik een kokosnoot met een rietje kreeg aangeboden door moeders voor 150 rp. Uit principe weigerde ik, ben t gewoon zat dat ik als een grote geldmachine wordt aangezien. Na drie x weigeren kwam de man des huize me de kokosnoot aanbieden zonder kosten. Na nog eens weigeren besloot ik t uit beleefdheid aan te nemen. Beide kunnen niet goed engels maar hebben een grote aanwezigheid en ijzige blik. Om 14.00 werd ik geroepen in de keuken im mijn curry met kip, rijst en aardappelen te komen halen. Moeders had op de curry na zelfs staan koken. Nou ja, op de goede gok dat de kip goed gaar is, werk ik de pittige maaltijd naar binnen. Ik krijg een fles water maar zie al snel dat deze is bijgevuld met kraanwater. Hoe goed bedoeld neem ik deze aan maar drink het maar niet. Ik kijk naar het bed en ik zie geen beddengoed behalve een heel gezellig sprei waar ik zo gezegd een gevuld soepje van kan koken. Ik besluit mijn kikoy erover heen te leggen en mijn saron als kussensloop, zo lig ik in iedergeval in mijn eigen goed. Ik val in slaap om de gemiste uurtjes van vannacht bij te werken, word gewekt door een muggenbeet. Wie denkt dat er geen muggen zijn aan de zee heeft het hier mis. Naast dat ze klein zijn, zijn ze ook nog eens heel moeilijk te pakken te krijgen. Dat beloofd wat voor vannacht. Ik kleede me aan en wilde het dorpje eens bekijken en misschien een diner scoren. Het was zo'n twee km lopen naar het centrum maar de temperatuur was nu heerlijk. Het dorpje viel me een partijtje tegen, naast dat ik de enige blanke ben zijn er geen restaurantjes. Ik besluit naar de supermarkt te gaan en koop ook een grote ananas. Ik zal mijn familie eens een lesje hospitality geven. Ze begrijpen er niets van, een kado??? Die heb ik tuk! Ik legde ze uit dat wanneer je goed bent voor een ander, je hetzelfde terug kunt verwachten. Ik ging mijn kamertje in en zag dat ik nog een roomie had. Prins charming, de kikker zat gezellig me aan te kijken. Hij floepte snel de slaapkamer in, onder het bed waar ik niet eens durfde te kijken wat daar allemaal zou liggen. Ik zette een film aan en smeerde mijn cracker met happy cow cheese. Hoe armoedig kan t zijn! Er werd op de deur geklopt met een ijsje en het verzoek om het slot te geven. Ik dacht ff dat ze bedoelde om mij op te sluiten in dit spookhuis. Gelukkig hadden ze het slot nodig voor de scooter. Zo zie je maar, ze zijn praktisch en niet in staat in goed engels te duiden maar de bedoelingen zijn goed. Ik sluit de deur van binnen en wil gaan slapen toen de buurman besloot een feestje te bouwen op zijn djembee. Mijn god, zelfs door mijn oordoppen hoor ik de bas onritmisch door komen. Dus nog maar een filmpje en na vijf dode muggen was het feest in volle gang om diana gek te krijgen. Zonder klamboe en lakens lag ik daar als een heerlijk hapje opgebaart. Ik keek op de wekker 4.45 pffff. Om zeven uur hoorde ik t gezin weer in actie maakte mijn crackers met cheese klaar. Inpakken en wegwezen hier! Moeders kwam weer kloppen en gaf me een roze hempje als present. Ik glimlachte van binnen, boodschap was aangekomen. Ik nam het roze hempje lachend aan en deed mijn tassen om. Ze liep met me mee naar de bushalte waar we gedag zeiden.

  • 28 Januari 2015 - 17:16

    Adri Wondergem:

    Ja ja, je maakt wat mee voor je dubbeltje!!

    Groetjes,
    Adri

  • 28 Januari 2015 - 18:15

    Jos Ruijssenaars:

    Dag Diana,
    Wát een verhaal! Maar je mept je er wel doorheen lees ik. Na zoiets gaat het weer meevallen. Maak er wat van! Hartelijke groet, Jos R. (ben heel benieuwd naar de bijbehorende beelden...)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Sri Lanka

Sri Lanka, Wasgamuwa NP

Olifantenproject in Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2015

30 - 31 januari 2015

30 Januari 2015

28 - 29 januari 2015

28 Januari 2015

27 januari 2015

27 Januari 2015

26 januari 2015

26 Januari 2015

23 -24 - 25 januari 2015
Diana

Als vormgever altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen om mijzelf te ontwikkelen. Always on the move!

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 42823

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2017 - 29 Oktober 2017

IJsland het land van ‘the extreme’

11 Januari 2017 - 01 Februari 2017

De Glimlach van de rijstvelden

29 December 2015 - 29 December 2015

African Impact the Big Adventure 2016

04 Januari 2015 - 31 Januari 2015

Sri Lanka, Wasgamuwa NP

31 Januari 2014 - 03 Maart 2014

Fotograferen in KwaZulu Natal 2014

06 December 2011 - 01 Maart 2012

Backpacken met Activity International

Landen bezocht: