15 januari 2015 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu 15 januari 2015 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu

15 januari 2015

Blijf op de hoogte en volg Diana

15 Januari 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Vanmorgen een nieuwe boswandeling op t programma. In plaats van stront te zoeken gaan we het schrikdraad controleren. Misschien even handig om even uit te leggen hoe dit systeem werkt. Zoals ik jullie al eerder heb uitgelegd hebben we te maken met een migrerende kudde olifanten die van het Wasganuwe nationaal park naar Elephant Corridor trekken. Dit hangt af van het seizoen en hoeveelheid voedsel. Daar in zitten twee dorpen. We hebben olifanten nu in NP gespot maar zo ligt er wel verse poep op de dam van Eliphant Corridor wat suggereert dat er aanwezigheid van olifanten is. Nu zitten we al een dag of tien in een boomhut ongemakkelijk verkeer te tellen en zou het theoretisch gezien hoog tijd worden dat ze naar de boomhut komen. Goed ff terug naar het schrikdraad. Om de mensen te kunnen beschermen in het dorp tegen de olifanten is er in 1995 dit project gestart. Dorpen worden omlijn met schrikdraad ipv de parken. Een groep dorpelingen krijgt de taak om een week de draden te controleren. Elke week een 15 januari 2015
Vanmorgen een nieuwe boswandeling op t programma. In plaats van stront te zoeken gaan we het schrikdraad controleren. Misschien even handig om even uit te leggen hoe dit systeem werkt. Zoals ik jullie al eerder heb uitgelegd hebben we te maken met een migrerende kudde olifanten die van het Wasganuwe nationaal park naar Elephant Corridor trekken. Dit hangt af van het seizoen en hoeveelheid voedsel. Daar in zitten twee dorpen. We hebben olifanten nu in NP gespot maar zo ligt er wel verse poep op de dam van Eliphant Corridor wat suggereert dat er aanwezigheid van olifanten is. Nu zitten we al een dag of tien in een boomhut ongemakkelijk verkeer te tellen en zou het theoretisch gezien hoog tijd worden dat ze naar de boomhut komen. Goed ff terug naar het schrikdraad. Om de mensen te kunnen beschermen in het dorp tegen de olifanten is er in 1995 dit project gestart. Dorpen worden omlijnd met schrikdraad ipv de parken. Een groep dorpelingen krijgt de taak om een week de draden te controleren. Elke week een andere ploeg. Dit omdat de olifanten zo slim zijn om de palen onderaan om te duwen zonder het schrikdraad aan te raken. Wanneer de paal om is kunnen ze het dorp in waar de oogst in 1 nacht vernield kan worden. Boeren hebben een boomhut gebouwd waarin ze 's nachts observeren. Door middel van vuurwerk en kogels worden ze verjaagd. Ook gaan de olifanten de huizen in op zoek naar voedsel. Zo worden er jaarlijks 60-80 mensen gedood door olifanten. Onze taak is om te controleren of deze controleurs goed hun werkt doen. Waarvan we kunnen vaststellen dat dit slecht wordt gedaan, ondanks dat het om hun eigen veiligheid gaat. Voor deze job krijgen ze niet betaald en er is ook geen boetesysteem, dus je begrijpt t al.
Zo zijn er ook boeren die olifantenstront hebben aan de grensdraden en gewoon hun landje claimen buiten t schrikdraad. Wij rapporteren t braaf en ergens bij de regering gaat t in t onbehandeld-bakje. Na vijf jaar wordt de boer eigenaar van het stukje wildernis. Het klinkt allemaal zo uitzichtloos maar we hebben hoop in de nieuwe president. Terwijl ik dit zit te tikken worden we spontaan verrast door de aanwezigheid van een olifant. Een grote bull stapt grazend uit de bosjes. Onze adem stokt en bewegenloos zitten staren we naar de grote kolos met honing bruine kraaloogjes. Langzaam komt er het dominante vrouwtje polshoogte nemen. Zij is een stuk minder relaxed en het klikken van mijn camera doet haar twijfelen. We horen vanuit het bos meer geluid komen en zo langzaam aan komt fe kudde te voorschijn. Op zo'n 20 meter afstand onder ons staan een aantal tantes met kalfjes te grazen. De kudde trekt langzaam richting de weg, de bull voor op. Aan zijn achterzijde kun je goed de littekens zien van het vuurwerk en de kogels. We worden opgeschrikt door een man op de weg. Schreeuwend probeert hij de olifant terug te sturen om zijn weg te kunnen vervolgen. Hier is het conflict tussen de inwoners en olifanten zeer goed zichtbaar. De olifant keert terug en de man pakt zijn fiets op en gaat verder. De bull doet een nieuwe poging om de weg vrij te maken voor de kudde van zo'n 20 olifanten wanneer hij wordt opgeschrikt door een blauwe tuktuk. Hierbij verwachte ik gedonder maar alles passeerde elkaar met respect. Wanneer de kudde halverwege is klimmen we de boom uit om snel in de landrover te stappen. Zonder kleerscheuren keren we weer naar basecamp. Bij deze is t bewezen dat er echt olifanten zijn in dit gebied.andere ploeg. Dit omdat de olifanten zo slim zijn om de palen onderaan om te duwen zonder het schrikdraad aan te raken. Wanneer de paal om is kunnen ze het dorp in waar de oogst in 1 nacht vernield kan worden. Boeren hebben een boomhut gebouwd waarin ze 's nachts observeren. Door middel van vuurwerk en kogels worden ze verjaagd. Ook gaan de olifanten de huizen in op zoek naar voedsel. Zo worden er jaarlijks 60-80 mensen gedood door olifanten. Onze taak is om te controleren of deze controleurs goed hun werkt doen. Waarvan we kunnen vaststellen dat dit slecht wordt gedaan, ondanks dat het om hun eigen veiligheid gaat. Voor deze job krijgen ze niet betaald en er is ook geen boetesysteem, dus je begrijpt t al.

• 15 Januari 2015 - 19:52

Bert:

Vraagje: merk jij er iets van dat deze olifanten 'milder in gedrag' zijn dan de Afrikaanse? Dit hoorde ik laatst namelijk... groetjes. Bert

• 15 Januari 2015 - 20:59

Adri Wondergem:

Nou, is 't er toch van gekomen: olifantjes gezien!
    Wat zijn de plannen voor volgende week? Nog blijven of toch iets anders?

Groetjes,
    Adri

• 16 Januari 2015 - 11:19

Jos Ruijssenaars:

Eindelijk!!! Het was zelfs spannend om er over te lezen! Ben heel nieuwsgierig naar de beelden die je hebt geschoten. Niet teveel getrild van de spanning? Groet,

Jos R.

• 17 Januari 2015 - 15:47

Marianne:

wauw, wat een verhalen weer! pas maar goed op! Have fun en ik kijk uit naar de foto's. Marianne

• 18 Januari 2015 - 23:35

Jan:

HiDi,
    Dat zijn weer fraaie verhalen, maar ik kan me voorstellen dat je er met gemengde gevoelens rondloopt als je merkt dat de mensen zelf niet echt fanatiek meewerken. Gelukkig zijn er wel leuke mensen van het project waarmee je een goede tijd hebt. Ik ben wel benieuwd naar je foto’s; krijgen we daar al een voorproefje van?
    Geniet de laatste twee weken nog van de groep en de poep!
    Groet,
    Jan