Drukke werkdagen voor het goede doel - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu Drukke werkdagen voor het goede doel - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Diana Beekvelt - WaarBenJij.nu

Drukke werkdagen voor het goede doel

Blijf op de hoogte en volg Diana

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Door een zeer drukke agenda van gemiddeld 20 uur per dag en een slechte internet verbinding krijgen jullie een twee wekelijkse update!

2 feb zondag

Vandaag wakker geworden in de Happy Hippo. Leuk hostel met vooral hulpvaardig personeel en aardige gasten. Was veel te vroeg wakker geworden maar ook te bang om alsnog te laat te zijn. Ontbeten met mijn speciaal gekochte chocoladepindakaas met toast. Het is zwaar bewolkt en het miesert. Dat is komende week de weersverwachtig, dat heb ik weer! Op de terugreis heb ik alvast het hostel gereserveert dan is dat vast geregeld! De shuttlebus pikte me op en zat met een vriendinnenclubke uit kaapstad te zingen met het nummer Xanadu. Geloof violet hield van winters en zou graag in de zomer willen ruilen. Ik dacht maak ze nou een grapje, dan moeten samen ruilen want ik gruwel van de winters! Ze wilde meteen mijn email en telnr. Ze was werkelijk serieus! Ik zou het echt geen straf vinden om naar Kaapstad te gaan voor 3 maanden. Op het vliegveld in Durban zaten de mensen van Afrika Impact al te wachten en zo in het kort allemaal jongelui met de juiste instelling. Er is een jongen mee Carel uit nederland om videofilms te maken van de verschillende drie richtingen die bij African Impact Thanda te volgen zijn . Hij is we voorl in om het vliegerexperiment vast te leggen op film. Het viel me op dat het behoorlijk bosrijk is hier dus hoop dat we wat open stukken krijgen voor mooie foto's. In de lodge kregen de kamerindeling en ik zit samen met Pia. Een moeder van 55 jaar uit Zwitserland, werkt als zuster dus qua verzorging zitten we goed. Trouwens het eten hier was lekker. Ik heb wat mensen gesproken en allemaal super enthousiast over Thanda. Lig nu lekker in mijn bedje en morgen lekker uitslapen want we beginnen om 8 uur met de introductie.

3 feb maandag
Wat een geweldige dag. Ondanks dat het de hele week bewolkt blijft! 's Morgens eerst introductie van Amanda, manager Thanda Lodge en Pip, projectleidster en fotografe uit Australie, over Thanda. Er is in deze regio vaak water te kort, in de lodge wordt er goed aan recycling gedaan. Douchewater opgevangen voor toilet bijvoorbeeld. 's Middags met Paul, onze fotograaf/instructeur een game-drive gemaakt. Hij gaat ons vijf dagen cursus geven.
Boven verwachting veel meegemaakt:
- landschap is supergroen met boomrijkgebied
- 6 Kudu mannen, zeer zeldzaam om in deze hoeveelheid te zien
- Nyala man + vrouw drinkend bij een waterbron
- Impala's in grote getale, rustend bij de wagen. Oxpickers. Jonge zogend bij moeder
- Olifanten met jongen zo dichtbij. Grote olifant die voor het gemak een boom om duwt zodat hij bij de verse bladeren kan komen. Crimineel om vervolgens drie minuten later weg te lopen. Er volgde erna nog een enorme bull met een vijfde been.
- African Pippit op tak, verbluffend scherp in beeld gekregen. Ben zo blij met de lens. Deze 80-400 werkt erg mooi. De camera laat me soms erg lang wachten voordat de volgende foto getoond kan worden en soms drukt ie niet af.
- grijze vogel met geel kale kop (african harrier hawk), eier stelend, zeldzaam
- Vogel met zeer lange staart (longtailed paradise wydah), vanaf aanzet staart een bobbel, rode buik
- spinnen (golden orb spider)

Na terugkomst vijf beelden uitzoeken en bespreken. Pia en ik kwamen te laat voor het eten. Gelukkig kregen we een table-en-deux met private serving! Grappig om te zien hoe er soms gelijke beelden zijn uitgezocht (kudu in bos) maar ook compleet verrassende observaties. Grappige foto van Elsa met een portret van twee impalajongen waarvan een een oor misde (technisch gezien). Niveau van groep is gelijk en dat is erg leuk. Sowieso is het een groep zonder dominatie nog. Met David kan ik goed overweg omdat hij leuke humor heeft. Hij heeft goed gevoel voor kleur en compositie, ik hoop nog veel hem te leren.

Vijf levens gered o.a. pad die in de wc-waterfles was gekropen en er niet meer uit kon. Samen met Paul vier kevers teruggezet. Blijkt dat deze een zeer langzame levenscyclus hebben. De rupsen groeien in hout en volgens mij worden die wel eens in een tv programma opgegeten!

Gregory crewdson, large format photograoher

5 feb
Het zijn erg leuke maar volle dagen. Programma zit tot zijn strotje toe vol. Tijd om te bloggen is er niet bij. Vanochtend om 5 uur gestart met game-drive.
- Cheetah's, twee mannen lopend langs het hek aan Thanda zijde. Liepen eigenlijk vlak langs de wagen te patroueren. Niet het vlakke savannegras als waar je Cheetah verwacht
- Parende leeuwen, drie keer zelfs. Heel bijzonder en de researcher waren er ook bij. Carel heeft vast goed beeldmateriaal geschoten voor 't promofimpje van Afrika Impact.
's Morgens fotografieworkshop, zeer lang en uitvoerig maar zeker interessant. Na 't eten gelijk weer een game-drive. Niet veel beesten gevonden maar eeerrg mooie landschappen. Boven aan de top van een gebergte keek je zo 't dal in. (Daar heb je geen vlieger voor nodig!) daar ging mijn panoramashot toraal de mist in omdat ik de autofocus nog niet wist uit te zetten. Ik moet toch nog 347 pagina gebruiksaanwijzing door ploegen. Bij terugkomst beelden uitzoeken voor de bespreking en eten. Filmpje gezien van 4-daagse Fotocursus Drakensberg. Helemaal gaaf! Wetende dat daar een fotograaf les geeft met Nikon ervaring.
Ik denk dat de foto's mooier gaan worden door met name het onderwerp. Technisch gezien ben ik nog druk met al die knopjes. Dat zit je concentratie soms in de weg. 22.30 klaar om naar bed te gaan. Ik heb twee teken uit mijn kleren geschud dus nu eerst ff douche en checken! Gelukkig hebben ze hier geen zieke van Lyme bij zich maar je schijnt er toch een paar dagen niet lekker van te zijn. Valt me op dat er veel aan natuur behoud wordt gedaan. Spinnen worden voorzichtig met in een struik gezet als we door hun web rijden. Plastic flesje opgepakt en meegenomen etc. Je rijdt zo in een heel natuurlijke omgeving. Ga nu weer pitten want om 4.00 staat de wekker weer.

Eduarddewaal@gmail.com

6 feb
Wat een lange dagen maken we zeg. De ochtend gamedrive ging niet door want het regende. Paul wilde toch verder met les dus om 5 uur zaten we weer om het applebeeldscherm druk onze aantekeningen te maken. Een hoop van de theorie weet ik al maar het is erg nuttig om de kennis in volgorde langs te lopen. 's Middags een game-drive naar de twin... voor sunset opname. Het waaide zo hard dat ik mijn vliegerproject wilde gaan testen. Dit werkte zo goed dat de vlieger, tot 2x toe, een vrije vlucht nam. De knoop naar de vlieger werd gewoon los gerukt door de harde wind. Het uitzicht is prachtig, kijkend naar de bergen met de zware bewolking waar de zonnestralen dramatisch naar beneden schijnen als grote zaklampen. De game-drive is hier iedere keer weer anders. Nu met prachtige regenboog. Carel is met ons mee om een promofilmp te maken voor African Impact. Het project hier in Thanda heeft drie richtingen; researche, fotografie en communitie, waarvan deze laatste niet zo lang geleden begonnen is. We zagen nu erg weinig dieren maar de uitzichten over de heuvels met de bomen, aloe's en het groene gras zijn hier zo mooi in het regenseizoen. Teruggekomen pakken we de zware studie weer op, tot we worden onderbroken door een raar geluid vanuit de kant van Elsa. Er is een pad in de zitbank gekropen en vond het nodig om ook zijn stem te geven.
's Avonds 23.00 nog wat lightpaintings gemaakt van de groep, niet zo mijn ding. Snel naar bed want morgen een ochtend game-drive.

7 feb
4.30 daar ging de wekker alweer.
Wat een lange dagen maak je. Geen geluk want het regende, dit gaf Paul de gelegenheid om vroeg te starten met keywords, ratings en labels. Dit moet ik echt toegaan passen om nog wat terug te kunnen vinden na een maand fotograveren in Thanda. 's Middags na de lunch gingen we een game-drive maken op zoek naar de leeuwen in Thanda. Ed is onze gids en goede chaufeur. We zaten elkaar vaak te jennen. De leeuwensporen waren vers en goed zichtbaar door de moddergrond. Toch konden we ze niet vinden en we reden naar Mduna. Er waren weinig dieren te vinden op wat impala, zebra's na. Totdat ik een dode wildebeest langs de kant van de weg zag liggen. Ed reedt door ondanks dat ik vroeg of we konden stoppen. Ik wees naar de roofvogel in de lucht en zei; look, a kill please can we go back. Hij dacht dat ik zat te dollen en reed toch door. No really, please go back. There old aleoleafs on the road, it's nothing; he said. Ik schreeuwde; ik wil écht terug!!! Bij het dode karkas aangekomen, foto's gemaakt van het lachende wildebeest. Dit kwam omdat hij de bovenlip mist en het hoofd naar boven gericht lag. Na zo'n minuut of 10 merkte we de leeuwin met de twee welpen, van 1,5 jaar oud, pas op. Mannetje Savutti en zusje Sarabee. Ze lagen diep in het gras te slapen met een volle buik. Vast wakker geworden van ons geschreeuw in de auto. We waren daar alleen en het was écht fantastisch! Daar moet je de foto's maar van zien. Gapende, snoozende leeuwen. Etende en bloeddrinkende leeuw. We kregen nog een geweldig tafereel toen de twee welpen na het eten op de weg gingen spelen met elkaar. Daar heb ik mijn eerste film gemaakt met de nieuwe camera. Wat ben ik blij met het resultaat. Ed heeft zich nog verontschuldigd en bedankt voor mijn standvastigheid, eindelijk iemand die daar een keer blij van wordt! Hij had nog nooit eerder meegmaakt dat welpen op de weg met elkaar spelen. Wat een spektakel vlak voor onze neus, ik heb wel drie kaarten vol geschoten. 's Avonds terug voor dinner en beelden uitzoeken. Ik heb er een Savanna dry biertje op gepakt! Ik vond het heel jammer voor Rachel, Elsa en David die naar St. Lucia waren voor een excursie. De groep bestaat eigenlijk uit twee; research en photografie. De gemiddelde leeftijd is rond 20-30 jaar. De sfeer is enorm goed. Joyce van de andere groep heeft geholpen om de criminele olifant op te sporen, B4 heeft dus de boom om geduwd en is 20-25 jaar oud. Lekker filmpje 'Grey' gekeken met een groep en toen mijn mandje in.

8 feb
Om 9.00 werden Pia, Betina en ik opgehaald met de taxi naar Mkuze. Een klein dorpje met enorme supermarkten. Buiten staan stalletjes met fruit en kleding. Je hebt er ook veel hokjes waar je naar de kapper kunt. Verwacht niet te veel want het zijn doorgaans drie modellen; kaal, stand2 en blokhead. Op de terugweg zijn we gaan eten bij Ghosthotel . Erg lekkere salade met mango, fetta, paprika en carpaccio. Bij terugkomst de gebruikelijke drill, foto's uitzoeken. Er was vanavond een braai georganiseerd, lekker weer eens stuk vlees in de maag. Digs is ceo van Space for elephants in het park. Hij vind dat we zuinig moeten omgaan met moeder aarde. Hij geloofd dat wanneer je steeds meer mensen hiervan kunt overtuigen dat er een omkeerpunt komt. Net als Nelson Mandela het gelukt is. Zijn wens is om de lokale bevolking te betrekken bij de concervering van de natuur en dat er meer begrip komt. Zo is het park begonnen met Thanda en pachten ze nu Mduna van de koning. Het geld heeft de koning niet nodig maar wordt gebruikt om de communitie te leren over de natuur. Ze willen steeds meer kleine reservaten kopen om zo later het gebied te kunnen uitbreiden. De dieren zijn nu vooral te vinden bij het hek tussen Thanda en Mduna wat betekent dat ze willen migreren. Het is afwachten op een goedkeuring want Mduna is oorsprong bedoeld voor veedieren. De buffalo heeft soms een virus en die willen ze niet verspreiden over het vee. Een complex verhaal en zal een tijd duren voordat de dieren kunnen oversteken naar Mduna en terug. Er zijn vier leeuwen uitgezet in Mduna drie maanden in kooien gehouden zodat ze daar blijven. De drie leeuwinnen bleven maar de leeuw is direct terug gegaan naar Thanda. Ze zijn gevoerd in een witte auto met gele lampen. De game-drive auto's zijn groen. Ze zijn nu verplicht de ene auto over te spuiten want gisteren kwamen de leeuwinnen op de auto afgstormd omdat er associaties met vlees is. Grappig om te merken dat die beesten zo redeneren. Gesproken met Digs over de flesjes met olifanten en leeuwenbotten in de supermarkt. Hij was zeer geïntereseerd in de foto's en zou de leverancier op sporen om de verkoop te stoppen in Mkuze supermarkten. Dit nu zo'n voorbeeld dat mijn beelden een wezelijke bijdrage kunnen hebben. De criminele olifant B4, die de boom omduwde, heeft negen jaar geleden een mens gedood. Hij stond op de lijst om afgemaakt worden. Digs heeft hem ruim een week geopserveerd om uit te zoeken of dit te wijten was aan slecht management of dat de bull een slecht karakter heeft. Zijn conclusie was dat het een ondeugende olifant is die geen kwaad in de zin heeft. Hij loopt nu dus al negen jaar in het park.

9 feb
Vanmorgen 4.30 de wekker gezet want ik zat op de reservebank voor de bushwalk. Een duitse groep is hier deze week en als er een plek over was kon ik mee. We liepen met Daren de gids, een vertaler en vijf toeristen door het park. Hup daar sprong een grijze duiker door het hoge gras. Mooi om nu vanuit een ander oogpunt naar de omgeving te kunnen kijken. We zagen verse sporen van hyena, giraffe, kudu, olifant maar helaas stonden er geen zoogdieren op het menu.

Labels
Geel: hyena
Luipaard???
Hoefdieren!???
Oranje: leeuwen
Rood: insecten
Blauw: vogels
Paars: olifanten
Groen: landschap
Lodge

Searching for sugarman
Leuke film over elpees

10 feb
6.00 was ik wakker met een mooie zonsopgang. Pia werd ook wakker en kon nu ook mooie fotos maken. Twee golden orb spinnen hadden een web gemaakt in de boom voor ons huisje. Met deze zon was de belichting prachtig. Vanochtend kwam ik Digs en zijn kleinzoon tegen bij het ontbijt. Hij gaat woensdag naar een project voor kinderen die kunnen schilderen over de natuur. Hij zal samen met de burgemeester de gallerij openen. Hoop dat ik daar bij kan zijn. Hij zal t vragen aan Amanda. Vandaag naar Mkuze game reserve. Olifant kwam bij de waterbron. Schildpad, treefrogs en libelle. Op naar t meer waar we hippo zouden kunnen zien maar helaas konden we ze alleen horen. Op de uitkijktoren hadden we goed overzicht van de wijdse opgeving. We zitten in een gesloten busje en dat voelt alsof wij achter de hekken zitten. Ik zag een eagle vliegen maar de mensen hadden het te warm om te stoppen. Ik was gefrustreerd maar gelukkig zagen andere het nu ook en we stopte. Er lag een karkas in het hoge gras en je zag de hoofden van de gieren boven t gras uitkomen. Diegene die volgegeten waren zaten in de boom. Een leopard gier zat achter hoog in de boom dat is de grootste in zijn soort. Mooi om te zien al was het ver weg. Ik ben erg tevreden over de camera en lenzen. Moet alleen nog een snel SD-kaartje kopen. Ah, terwijl ik dit zit te typen staan er twee rino's bij een boom ver weg, mooi maar omdoenlijk in de kolere, wankelige warme bus te fotograferen. Teruggekomen snel douchen en hup naar workshop creatief fotograferen. Het programma is zo vol dat ik nu 14 minuten heb om mijn bord leeg te eten en dan naar de nightdrive. We zitten met een aantal researchers in de auto gemixed wat betekent dat er niet wordt gestopt voor een mooie uil maar direct zoeken naar de leeuwen. Drie leeuwinnen en leeuw liggen te slapen. Plots zijn alle oren gericht naar het bos en wordt er naar lievelust geroared. Er komen vier andere leeuwinnen. De leeuw is weg en de vrouwen komen even gedag zeggen. Een van de leeuwinnen, en ik denk de moeder, gromt naar de andere leeuwinnen. Wanneer de leeuw terug komt scheren de leeuwinnen weer weg. Stelletje huigelaars die wijven! Wanneer we wegrijden hebben we een lekke band. Jaaa, nu krijgen we wat actie. Ik zit nl. precies op de verkeerde plek voor fotografie nl. waar het dashboard zit en de antenne. Heb wel hele mooie foto's van de sterrenhemel gemaakt. Pfff, twee auto's nodig om een band te verwisselen!

11 feb
De zonsopgang ging samen met een prachtige mist. 7.00 stonden we klaar om vuil te ruimen. Als een crimineel met een straftaak liepen we langs de weg om blikjes, flesjes etc. op te pakken. Het valt me op dat er ook hier Heineken wordt gedronken. We hebben gewerkt aan ons lesprogramma van 11/2 uur voor de kinderen van de Mafaschool. Donderdag komen ze naar de lodge. 23 Kinderen rond 11-13 jaar. Het lesprogramma zal gaan over dieren - soorten - uitsterven - voedselketen - big 5 en behoud.

12 feb
Vanmorgen lekker uitslapen en op ochtendsafari. Geweldige ontmoeting met de, twee broers, Cheetah's. Olifanten spelend in de watermodderpoel. Een olifantenreu, Talani, in musk had het op ons voorzien. Onze chauffeur Doemi rijdt zo slecht dat we op een heuvel stonden en hij de 4-wd vergeten was vergeten aan te zetten. Dat niet fijn wanneer een bull op je afkomt met een tweede waarschuwing om weg te gaan. Met spinnende achterwielen konden we net op tijd weg.

Bushwalk 16.30. Op jacht naar de leeuwin met twee welpjes. Ze is al een tijd niet gezien. Gisteren is er een leeuwin geweest die op de auto afkwam. Het brengt een verhaal op gang wat nu abnormaal gedrag is. een leeuw die blijft liggen slapen in het gras wanneer de jeeps langstijden of een leeuw die zeg " he, opzouten jij! Ik ben het met Daren eens dat er meer wandelingen moeten zijn dan jeeps. De ervaring wanneer je loopt is anders, je bent geen toeschouwer maar een participant. Tegelijkertijd zie je veel meer details als je loopt. Geen dieren gevonden, zelfs geen vogels. Wel heel interessante verhalen van Daren. Hij zich vraagd af of wat African Impact doet voor de communitie. Geld geven heeft nl. geen enkele zin, zorg voor werkgelegenheid die ze zelf opbouwen. De phylosofie: geef geen vis maar leer iemand vissen. Man die zegt tegen een jager; als jij stopt met de illegale jacht op mijn terrein zal ik je helpen een ziekenhuis te bouwen. Niet door funding maar leer hem om stenen te bakken. Tien jaar later is er een communitie van 5000 mensen die zichzelf onderhouden zonder dat nog een dier is afgeslacht. Kijk, dat noemen we nog eens micro-management!
's Avonds gewerkt aan het lesprogramma voor de kinderen van mafaschool. Ga nu lekker mijn bedje in!

13 feb
Vanmorgen weer mijn dagelijkse start van de dag met een foto van de zonsopgang, deze zijn hier zo verschillend. Om 7.00 klaar voor de voorbereidingen van de les voor de kinderen van Mafaschool. Bij vertrek uit onze lodge stuitte we op drie giraffes die onze kant op kwamen om van de acaciabomen te eten. Op nog geen afstand van 50 meter kun je genieten van hun kalme energie. Dat noemen we nog eens een goede morgen! We wachten nu op de kinderen.

0027 829262571 digs

De kinderen zijn zo verlegen. Het lesprogramma wordt niet door iedereen opgepakt door gebrekkige kennis van engels maar ook een groot verschil in ontwikkeling. Na de kwis kregen ze allemaal een broodje hotdog, chips en een appel met aanmaaklimonade. Een feedbackgesprek met Amanda over het project. Daarna een groepsquiz en nu zijn we in Mduna voor de sundowner-drive waar we onder het genot van een gin-tonic kunnen genieten van de zonsondergang. We hebben met ons team de eerste prijs gewonnen! Morgen gaan we met een groepje voor drie dagen naar Mozambique.

14 feb
Vanmorgen om 4.00 op, zonder douche want er is geen water. Gisterenavond was er stroomstoring en heb ik leren pokeren bij kaarslicht! Natuurlijk niet gewonnen maar wel lol gehad. Terug in onze lodge was t heel erg warm zonder fan! Ik stapte mijn bed in en de fan ging aan. Snel mobieltje opladen en mijn battery van de oude camera. De oplader gaf een vonk en ontplofte, dag charger dus nu zuinig aan met de D80 anders valt t vliegerproject mooi in t water door een lege batterij.
Op de game-drive kwamen we twee hyena's tegen. Wat zijn dat toch geweldige beesten! Spelend met elkaar. Ik heb problemen met de D800 hij kan niet goed autofocussen. Pip heeft me geholpen met een andere instelling op de camera. Ik heb helaas geen hele goede foto's kunnen maken. Ik begin te merken dat mijn concentratie minder wordt met 5 uurtjes slaap per nacht. Nog wat foto's bewerken en dan taspakken naar Mozambique met zijn tienen.
De weg naar Mozambique is erg mooi met heuvels die glooiend door het landschap trekken. Kleurrijke mensen die van of naar hun school gaan in uniformen. Afgeladem auto's gevuld met mensen scheuren over de weg. Het meer is zo mooi door zijn kleuren en omringd door bergen. Aangekomen bij de grens moeten we oververhit onze visum regelen. We wisselen van auto en gelijk zitten we in de duinen. Het appartementencomplex is prachtig en luxe met eigen douche, keuken en zwembad. Vanuit hier kun je de zee zien liggen. Lekker uitwaaien op t strand met lieve, speelse honden. Hapje eten in Love cafe met live muziek. We bleven met Gregory, Marian en ik over voor de afterparty en lagen er rond middernacht in op Valentijnsdag met (bijna) volle maan.

15 feb
Vannacht lek gestoken door de muggen en t was bloedheet hier. Toch kunnen uitslapen tot 8.00. De rest van de groep is gaan zwemmen met de dolfijnen. Ik vermaak me prima op strand met Marion (staff) en Gregory (fundraiser African Impact). Lekker op het strandliggen en mijn vlieger uitproberen. Er zijn rukwinden en heel even gaat hij de lucht in, totdat mijn lijn breekt. Godsakke het waait niet eens zo hard. De koperen ringen houden het afwikkelen tegen dus die moeten er af. De korte lijn geprobeert met hetzelfde resultaat. Ik heb het vliegerproject officieel gestopt, er moet eerst zwaardere lijn gekocht gaan worden. De zee is heerlijk warm en de golven zijn enorm hoog. 's Avonds weer gegeten bij Love Cafe, de sfeer was gespannen, de band was te hard om een gesprek te volgen en er zaten twee man omgekeerd naar de muziek te luisteren. In het appartement een nieuw spel geleerd, take 10. Simpel om te leren en weer verloren. Slapen ging nu beter en vanmorgen wakker gemaakt door de rest van de groep want die wilde ontbijten in ons huisje.

16 feb
Vanmorgen vuurrood wakker geworden. Twee uurtjes op het strand was genoeg om mijn voeten en rug pijnlijk rood te krijgen.
De laatste uurtjes in Mozambique. Heerlijke smoothie genomen bij het dolfijncentrum. De groep heeft helaas geen een gezien. Nog een keer in de zee en lekker in de schaduw luieren. Werd wakker gemaakt door de strandtentverhuurder voor 100 rand. Dat is te duur voor een beetje schaduw! Nog een duik in ons zwembadje en dan de tas pakken. Op de grens naar Zuid-Afrika kwam Clarice erachter dat ze haar portemonee had laten liggen. Nu konden we een uur wachten op de grens. Teruggekomen op Thanda konden we meteen aanschuiven bij t avondeten. De sfeer was geweldig goed om de groep weer bij elkaar te hebben. Lekker biertje gepakt en filmpjes gekeken. Pia heeft mijn zwaar verbrandde rug ingesmeerd. Het is nog roder geworden dus dat wordt niet op de rug slapen!

17 feb
Vanmorgen weer al vertrouwd wakker geworden met de zonsopgang. Niet speltaculair maar wel mooi. Na het ontbijt inde bus naar Pongola Nature reserve. Prachtig meer omringd met bergen. We stapte op de boot en meteen was daar een krokodil. We hebben een jonge groep olifanten gespot met bulls van rond de 18 jaar. Ze waren aan het worstelen om te testen wie er sterker was. Rietbok, Nyala's, impala's en wrattenzwijnen met jongen aan de waterkant. Twee hippo's kwamen beurtelings boven water om polshoogte te nemen. In het riet lagen nog meer hippo's te slapen. En daar opeens uit t water sprong een hippo op. Shhh net te laat geklikt! Heerlijke luch bij de Ghost mountain hotel. Om 16.00 weer een game-drive met zonsondergang op Mduna Intibane West.

  • 18 Februari 2014 - 14:20

    Trieneke:

    Hoi Diana, jouw moeder had het verslag al doorgestuurd en ik heb het met verbazing gelezen. Wat maak jij veel mooie dingen mee. Wij zijn erg benieuwd naar jouw foto's.
    Leuk het verslag van al die dagen, dat jij daar nog tijd voor neemt, helemaal geweldig.
    Hou je taai, geniet nog maar even want voor je het weet ben je weer thuis.
    Dikke knuffel van ons allebei en oh ja, jij hoeft voor ons geen aapje mee te nemen want die hebben wij al die op 4 poten.
    Doeii

  • 18 Februari 2014 - 14:43

    Daisy Waarts:

    Hey Diaan,

    Leuk je avonturen te lezen. We missen je wel hoor!!
    Veel plezier en knuff van ons allen.

    Daisy

  • 18 Februari 2014 - 14:52

    Loekie :

    Hoi Diana,
    Ook ik had het verslag al gekregen van Margreet. Je maakt weer de reis van je leven mee en dat in
    zulke lange dagen ! Leuke verslagen om te lezen.
    Ik hoop dat je nog heel veel meemaakt in de komende weken en kijk uit naar je volgende verslag.
    Heel veel liefs,
    Loekie

  • 18 Februari 2014 - 15:37

    Jan:

    HiDi,

    bedankt voor dit megaverslag. Het klinkt allemaal fantastisch; ik krijg er ontzettend heimwee van!
    Alleen dat opstaan om 4 uur, daar moet ik niet aan denken; wij vonden 6 uur al barbaars.
    Je hebt al ontzettend veel gezien; dat wordt een lange fotosessie als je terug bent.
    Super dat jullie ook naar Mozambique zijn geweest; werden jullie bij de grens ook overspoeld door een kudde "hulpvaardige mannetjes"?
    Vanavond zal ik bij Jazzmee verslag uitbrengen; geniet nog lekker verder en tot het volgende verslag.

    Groeten,

    Jan

  • 18 Februari 2014 - 17:59

    Siebe:

    He Daan,

    Leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Volgens mij ben jij meer van de tekst dan je zelf vindt.

    Een megaverslag ! en dit is nog maar de helft van de reis.

    Groet ,

    Siebe

  • 18 Februari 2014 - 19:31

    Gert Van Den Hul:

    Hé Daan, Diaan, Di etc. :-),
    geweldig je belevenissen te lezen. Ben nu nog nieuwsgieriger naar je ongetwijfeld prachtige foto’s en je rijkelijk gevulde rugzak met verhalen.
    Soms klets je al 5 kwartier in een uur en nu ook nog in tekst, prachtig!

    Veel plezier daar verder en geniet er van.

    Groetjes
    Gert

  • 18 Februari 2014 - 19:49

    Adri:

    Hoi Diana,

    Wat een ontzettend leuke reis!!! Wel zeer inspannend natuurlijk maar zeer de moeite waard.
    Geniet ze!!!

    Groetjes,
    Adri

  • 19 Februari 2014 - 08:50

    Titia:

    Me dunkt! Als dit het resultaat van een twee weken verslag dan is dat de moeite waard zeg!
    Geweldig om te lezen dat het zo goed gaat.
    En ach, die korte nachten ben je zo weer vergeten.

    Nou niet meer zo lang in de tropenzon hoor, je zit in Mozambique een stuk dichter bij de evenaar, maar ja, dat had je al ondervonden. Hoop dat je ondertussen weer op je rug kunt slapen.

    Geniet verder en we zien uit naar je volgende verslag!
    Groetjes
    Titia en Göran

  • 19 Februari 2014 - 09:28

    Wie Denk Je?:

    Hoi WERELDREIZIGER/STER, tegenwoordig weet je het niet meer, het mag beide(n) gebruikt worden.
    Ach ik ben te oud voor die rotzooi.
    Wat een belevenissen en ervaringen doe jij op, om jaloers op te zijn , ik ben er trots op dat JIJ mijn globetrottersmentaliteit in je hebt.
    Wat ik vroeger wilde doe jij nu, TOP, geniet er van dit kan je niet meer afgenomen worden.
    Maak er nog veel plezier en geniet nog even , voor je het weet is het voorbij.


  • 19 Februari 2014 - 12:38

    Jos:

    Hoi Diana,
    Ik heb met veel plezier je blog gelezen. Moet een geweldige ervaring zijn. Een prachtige manier om zinvol bij te dragen én je apparatuur goed te leren kennen. Ben benieuwd naar het vervolg.

    Hartelijke groet,

    Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Als vormgever altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen om mijzelf te ontwikkelen. Always on the move!

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 42845

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2017 - 29 Oktober 2017

IJsland het land van ‘the extreme’

11 Januari 2017 - 01 Februari 2017

De Glimlach van de rijstvelden

29 December 2015 - 29 December 2015

African Impact the Big Adventure 2016

04 Januari 2015 - 31 Januari 2015

Sri Lanka, Wasgamuwa NP

31 Januari 2014 - 03 Maart 2014

Fotograferen in KwaZulu Natal 2014

06 December 2011 - 01 Maart 2012

Backpacken met Activity International

Landen bezocht: